• PROJEKTI
  • Uvod
  • O nama
  • Klijenti
  • Blog
  • Kontakt
  • Info in English
Pictoris

STUDIO ZA GRAFIČKI DIZAJN

  • PROJEKTI
  • Uvod
  • O nama
  • Klijenti
  • Blog
  • Kontakt
  • Info in English

Povodom Dana žena: Žene u dizajnu

Ovaj tekst objavljen je na web stranici www.zenial.hr za Međunarodnu mrežu žena

Na Dan žena prisjećamo se svega što su žene širom svijeta postigle u mnogim područjima. Kao grafička dizajnerica koja vodi svoju firmu – studio za grafički dizajn Pictoris, kroz godine sam naučila mnogo o izazovima s kojima se suočavamo.

Počela sam svoju karijeru upravo u Pictorisu, kojeg je osnovao i vodio moj otac Jenio Vukelić, koji je te 2004. kad je osnovao firmu, već bio renomirano ime u svijetu grafičkog dizajna, posebno što se tiče dizajna časopisa i novina.

Moji roditelji su, svatko u svome poslu, dugo bili na rukovodećim mjestima, te su mi uvijek bili primjer poštovanja i ravnopravnosti. Radeći uz mog oca, naučila sam važnost uvažavanja svakog pojedinca (bez obzira na spol i druga obilježja) i to mi je postalo temelj za vlastite profesionalne odnose.

Mislim da je za nas žene izuzetno važno kakve su vrijednosti usađene u obitelji, jer one oblikuju naš pogled na svijet i naše ponašanje u odrasloj dobi. Ako od malih nogu nismo naučene cijeniti vlastitu snagu, ravnopravnost i pravo na vlastitu slobodu, postoji opasnost da nesvjesno biramo situacije u kojima se osjećamo potlačeno ili podređeno. Svijest o vlastitim vrijednostima i granicama ključna je za to da kasnije u životu prepoznamo i odbacimo sve oblike diskriminacije i nesrazmjere moći, te se uvijek borimo za svoje mjesto i glas.

Ipak, kao mnogi mladi profesionalci, u početku karijere bila sam suočena s nesigurnostima. Tih godina je, više nego sada, na ovim područjima još vladao duh patrijarhata u gotovo svim poslovima. Sjećam se da mi se više puta znalo dogoditi da me muškarci u poslu ne shvaćaju ozbiljno, i često sam se pitala bi li na isti način komunicirali sa mnom da sam muškarac.

Kroz takvo ponašanje, određeni muškarci ponekad nastoje očuvati tradicionalne rodne uloge i zadržati hijerarhijske pozicije moći. Takva dinamika može ometati napredovanje žena u karijeri, smanjujući njihovu sposobnost da se izraze i donose odluke, dok se istovremeno favorizira autoritarni pristup.

S vremenom sam shvatila da snaga žene u poslovnom svijetu nije u izvlačenju agresivne strane, nego u njenom samopouzdanju, kreativnosti i empatičnosti. Važno je i znati jasno postaviti granice i reći “ne”. Kao i uvijek u životu, i tu je potreban balans svih tih segmenata. Nježne ženske strane, poput suosjećanja i sposobnosti za aktivno slušanje, često predstavljaju ključne prednosti u poslovnom svijetu.

Vođenje vlastite firme donosi mnoštvo izazova, a kao žene, ponekad se suočavamo s dodatnim preprekama koje nisu uvijek tako očite. Ali nastojim to prihvatiti kao realan dio sredine u kojoj živimo i izvući najbolje iz svake situacije.

Kroz primjer vlastitog profesionalnog ponašanja pokazujem da određene taktike nisu prihvatljive. Moj cilj nije sukob s nekim, već stvaranje prostora za promjenu i pokazivanje da poštovanje i ravnopravnost trebaju biti temelj svakog profesionalnog odnosa. Za mene je to ključno, i uvijek biram suradnju s onima koji dijele iste vrijednosti.

Moram spomenuti da postoji znatan broj muškaraca s kojima sam okružena u poslovnom svijetu, a za koje mogu reći da su mi podrška, te da od njih mogu očekivati veliki integritet i poštovanje. U tom smislu, potpuno mi je jasno da smo kao društvo ipak znatno napredovali od vremena kada su žene bile u potlačenim pozicijama.

Konkretno, u industriji grafičkog dizajna, koja je kreativna i vizualna, rodne granice ipak nisu toliko vidljive kao u nekim drugim industrijama. Iako povijest dizajna često prikazuje muškarce kao dominantne figure, današnji svijet grafičkog dizajna sve više otkriva i izuzetne žene koje prepoznaju viziju, inovativnost i tehničku stručnost.

Unatoč izazovima s kojima se suočavaju, žene u dizajnu uspješno ruše stereotipe i dokazuju da kreativnost nije pitanje spola, već talenta, truda i strasti.

Bez obzira na to, poslovni svijet je ipak većinom “muški”, često krut, prepun brzine i stalnog donošenja odluka. Naučila sam se na to, čak i volim takve izazove, ali ponekad se osjećam iscrpljeno od stalnog pritiska i dinamike.

U takvim trenucima lijepo je imati siguran prostor podrške. Jedan primjer takvog “prostora” je Međunarodna mreža žena. Tu se stvara okruženje koje potiče prihvaćenost i razumijevanje. Povremena razmjena iskustava i savjeta s drugim ženama u atmosferi poštovanja i inspiracije, te zajedničko druženje i edukacije, nešto je što cijenim i shvaćam kao značajnu vrijednost.

Ivna Vukelić, Pictoris design

Friday 03.07.25
Posted by Ivna Vukelić
 

Evolucija vizualnog brendiranja: Od statičnog do dinamičnog identiteta

Koncept vizualnog identiteta prošao je kroz značajnu promjenu – prelazak od statičnih slika do dinamičnih i uzbudljivih narativa. Krenut ću malo unatrag kako bismo razumjeli veliku promjenu u vizualnom brendingu od prošlih vremena do sadašnjosti.

Vizualno brendiranje nekada:

Nije prošlo mnogo vremena otkako je vizualno brendiranje bilo sinonim za statične elemente – logotipe urezane u kamen, nepromjenjive sheme boja i krute smjernice dizajna. Brendovi su se po svaku cijenu držali dosljednosti i nudili su stabilnu sliku. Logotip je bio i ostao centar brenda, međutim u prošlosti su mediji bili ograničeni: radilo se o tiskanim medijima, plakatima i TV oglasima. To su bile jednosmjerne komunikacijske platforme, gdje su brendovi komunicirali prema pasivnoj publici.

U tom razdoblju, promjene su bile postupne. Redizajn logotipa ili izmjena sheme boja bili su događaji od velike važnosti, često izazivajući različite reakcije i rasprave.

Vizualno brendiranje danas:

U današnje doba imamo medije transformirane digitalnom revolucijom. Vizualno brendiranje više nije statično, postalo je dinamično i interaktivno, a brendovi angažiraju svoju publiku u stvarnom vremenu. Mislim da je glavno obilježje ovih pojava: fluidnost.

Tu su društveni mediji, web stranice, aplikacije – dinamične platforme gdje brendovi razotkrivaju svoje priče na brojne načine. Ovdje, vizualni elementi nisu samo statične slike; to su elementi "u živo" koji se razvijaju, te odgovaraju na trendove, sezone i čak interakcije publike. Videozapisi, GIF-ovi, interaktivni postovi – to su novi elementi koji preuzimaju naš vizualni prostor.

Više nemamo tradicionalni model jednosmjerne komunikacije, nego sadržaj kojeg stvaraju i sami korisnici. Brendovi sada sudjeluju u razgovorima, zajedno stvarajući sadržaj s publikom i prilagođavajući se u hodu. Prihvaća se nesavršenost i raznolikost.

Ključna Promjena:

Priča se više ne prenosi jednostrano, ona se kreira zajedno s publikom, kroz stvaranje iskustava i pobuđivanje emocija. Promjena u vizualnom brendiranju nije samo tehnološka; ona je i filozofska. To je prijelaz od jednosmjerne komunikacije do razgovora, od krutosti do fleksibilnosti, od statičnosti do fluidnosti, od "ulickane" slike do nesavršene autentičnosti.

Tuesday 06.18.24
Posted by Ivna Vukelić
 

3 situacije u kojima treba surađivati s vanjskim grafičkim dizajnerima (outsourcing)

Grafički dizajner potreban je svakoj tvrtki, bez obzira čime se tvrtka bavi i koje je veličine. Neke tvrtke će trebati dizajnera na tjednoj ili dnevnoj bazi, a neke samo povremeno. Jedna opcija je zaposliti unutarnjeg grafičkog dizajnera, a druga je surađivati s vanjskim dizajnerom. U svakom slučaju, važno je uzeti profesionalnu osobu/tvrtku koja je dorasla izazovima tržišta. Grafički dizajner radi na održavanju imidža brenda, prilagođuje se novim zadacima i trendovima, i razvija nove ideje koje će primjeniti na brend. 

Kako možemo znati u kojem slučaju zaposliti grafičkog dizajnera unutar vlastite tvrtke, a u kojem slučaju uzeti vanjskog?

1. Kad se radi o malim tvrtkama, te tvrtkama srednje veličine, često nema potrebe zapošljavati unutarnjeg dizajnera, ako takve tvrtke nemaju učestalu potrebu za uslugama grafičkog dizajna, te ako su im ograničena financijska sredstva. U svakom slučaju, potrebno je poslovati optimalno i često zapravo nema razloga trošiti novac na zapošljavanje osobe koja neće imati dovoljno posla. S vanjskim grafičkim dizajnerom može se dogovoriti kvalitetna suradnja po projektu, odnosno prema potrebi.

2. Tvrtka konstantno ima potrebu za uslugama grafičkog dizajna širokog spektra. Često ako zaposlimo jednu osobu, ne možemo očekivati da takav zaposlenik za prosječnu plaću obavlja veliki raspon grafičkih poslova (iako, svima su na žalost poznate upravo takve situacije). U tom slučaju treba uzeti vanjskog grafičkog dizajnera. Svaki kvalitetan dizajn studio surađuje s profesionalcima iz srodnih područja, pa tako može pokriti različite potrebe klijenata.

3. Tvtka već ima unutarnjeg grafičkog dizajnera, te iako dobro obavlja redovne projekte, nije dorastao kompleksnijem projektu, npr. vizualnom rebrandingu. U takvim slučajevima najbolje je uzeti vanjskog dizajnera s većim iskustvom u sličnim projektima. To automatski donosi i dotok svježih ideja, te drukčiji pristup projektu.

Općenito gledano, tvrtke koje zaista trebaju unutarnjeg grafičkog dizajnera su uglavnom veliki sistemi s velikim brojem zaposlenih. Naravno da iznimke postoje, ovisno o marketinškim i drugim potrebama, te o njihovoj učestalosti. 

U svakom slučaju, profesionalan grafički dizajn pomoći će svakoj tvrtki da kvalitetno komunicira svoj brend te ostvari bolje rezultate na tržištu.

Tuesday 02.20.24
Posted by Ivna Vukelić
 

Kako učinkovito naručiti DIZAJN VIZUALNOG BRENDINGA?

Naš dugogodišnji rad s klijentima pokazao je da spoj kvalitetnog proizvoda/usluge s pravim brendingom uvijek dovodi do povećanja prihoda i bolje pozicije na tržištu. Ako imate razrađenu poslovnu ideju i započinjete projekt za koji vam trebaju usluge grafičkog dizajnera, postoje određene smjerenice kako najučinkovitije naručiti uslugu. Te smjernice i klijentu i dizajneru mogu pomoći pri uštedi vremena, energije i novaca, što je naravno svima važno.

Idealno bi bilo obaviti sastanak na kojemu, osim raznih informacija, dizajner dobiva cjelovitiji utisak o klijentu, a kojeg ne može zamijeniti komunikacija elektroničkim medijima. Na takvom sastanku važno je utvrditi osnovne informacije o kojima će ovisiti daljnja suradnja.

Možemo uzeti primjer vizualnog identiteta - klijent je odlučio da više ne želi koristiti stari brending, te želi da mu dizajner kreira novi.

Dizajner mora znati zbog čega klijent više ne želi stari brending. Možda samo zato što je zastario ili je ipak došlo i do promjene u smjeru poslovanja (pa ga stari logo više ne predstavlja dobro)? Možda postoje i neki konkretni ciljevi koje klijent želi postići (npr. financijski ciljevi, tržišni ciljevi) pa je u sklopu ukupne strategije odlučio promjeniti i brending. Ponekad je dovoljno osvježiti postojeće, npr. modrenizirati logotip i fontove. Međutim, ponekad treba napraviti i veći vizualni zaokret. U slučaju da je klijent značajno promjenio smjer poslovanja, u pravilu bi tada trebalo kompletno redizajnirati logo i vizualni identitet jer ako se promjenilo nešto značajno u samoj suštini tvrtke/proizvoda/usluga, onda i vizualni identitet to treba reflektirati.

Važno je znati i kome se klijent obraća, te koja je njegova ciljana skupina korisnika/kupaca. Postoji velika razlika u tome je li dizajn najmjenjen starijoj ili mlađoj populaciji, ženama ili muškarcima, tvrtkama ili pojedincima, itd. Podijela je mnogo, te je najbolje dizajneru čim detaljnije objasniti profil korisnika/kupca, kako bi mogao odrediti pravi smjer razrade ideja.

Također su važni i vremenski rokovi. Jedno od prvih pitanja koje će vas dizajner pitati je kada biste trebali imati isporučeni dizajn. Kreativni procesi zahtjevaju vremena. Naravno, dogodi se i da postoji pritisak roka na kojeg klijent ne može utjecati, te i takve situacije mogu biti prihvatljive, u nekom realnom rasponu. Dizajneri su zapravo navikli brzo i efikasno raditi, jer su često posljednja ili pretposljednja karika u projektnom procesu koja je pritisnuta vremenskim rokom (zadnja karika je često tiskara, ili marketinška tvrtka koja objavljuje oglase). Međutim, bilo bi idealno kada bi klijenti dizajneru ostavili dovoljno vremena za rad na projektu.

Koje materijale ćete najviše koristiti kako biste predstavili svoj brend? Da li se radi o plakatima, brošurama, letcima ili možda o digitalnoj promociji na društvenim mrežama i portalima? Ili i jedno i drugo? Postoje branše koje ne koriste uobičajene promotivne kanale, te se u tom slučaju projekt prilagođava njihovim potrebama.

Imate li određeni budžet koji ne možete prijeći, poželjno je to iskomunicirati dizajneru, tako da prilikom pisanja ponude ima na umu što od usluga može, a što ne može uvrstiti. Na taj način dobit ćete optimalnu ponudu za ono što tražite, bez gubljenja vremena oko raspravljanja o financijama.

Kad ljudi pokreću ili dorađuju svoj brend/projekt, ponekad se referiraju na određena rješenja koja su negdje vidjeli i koja im se sviđaju, a to je vrijedna informacija, koja može pomoći u definiranju vizualnog smjera. Na primjer, netko voli minimalizam i crno-bijela rješenja, a netko preferira zasićeniji dizajn, i življe boje. Klijent često ima neku viziju čak i onda kad kaže da je nema, samo toga nije svjestan. Tek kad mu se pokažu prva rješenja, vlastite želje će mu postati jasnije na svjesnoj razini. Naravno, dizajner prvenstveno pazi da vizual bude prikladan branši, suvremen i zanimljiv.

U početnoj fazi, osim prijedloga logotipa, profesionalni dizajner često izrađuje i prezentaciju ideja, koja sadrži nekoliko primjera aplikacije brendinga na različitim medijima, kako bi se dobio jasniji dojam osmišljenog koncepta. Nakon toga se odabire željeni smjer te se vizualni identitet i dalje razrađuje, i u konačnici isporučuje klijentu u različitim formatima, te se prema dogovoru aplicira u fizičkim i digitalnim prostorima - i tada slijedi čarolija preobrazbe brenda.

Sunday 09.10.23
Posted by Ivna Vukelić
 

7 razloga zašto dizajn treba prepustiti profesionalnim dizajnerima

U današnje vrijeme postoje mnogi alati koji će vam olakšati održavanje vizualne prisutnosti na tržištu, pogotovo kad se radi o digitalnim medijima. Tvrtke koje nemaju ili ne žele izdvojiti dovoljno resursa da angažiraju profesionalni studio za dizajn, pomislit će da mogu sami kreirati vizualni sadržaj. Razumljivo je da je u nekim slučajevima to jedina opcija, ali trebala bi biti samo kratkotrajno rješenje, inače to može doprinijeti stagnaciji poslovanja i slučajevima u kojima se nikad ne dosegne veći potencijal tvrtke. To se događa zato što kreiranje logotipa i ostalih vizuala nije samo u svrhu informacije i nije samo važno da izgleda lijepo. 

Ono što će profesionalni grafički dizajner napraviti, osim što naravno nudi svoj talent, iskustvo i vještinu kreiranja, je sljedeće:

1. Vizualno brendiranje danas

Napravit će vlastitu analizu vizualnih brendinga postojećih sličnih i konkurentnskih brendova na tržištu. Ovo je važno kako image brenda ne bi bio previše sličan konkurentskim brendovima, ali i zato da slika brenda automatski daje naslutiti kojem segmentu tržišta pripada, te kako bi se pronašla točna vizualna formula za uspjeh.

2. Praćenje trendova

Dizajner prati trendove u grafičkom dizajnu, uključujući boje, fontove, stilove i dr. To se odnosi na generalne trendove, te također na trendove unutar ciljane branše. Najčešće nije svrha biti samo trendy (jer to znači da će dizajn brzo i zastarjeti), a često je umjetnost naći balans između trenda i klasike.

3. Vizualna matrica

Dizajneru je cilj osmisliti vizualnu matricu koja se kao koncept može primijeniti na sve vrste vizuala, a koja će ujedno biti i estetska i funkcionalna. U tu svrhu je bitno poznavanje svih medija na kojima bi brend mogao biti prisutan. Dizajner razmišlja o doslijednosti vizualnog brenda. Drugim riječima, ne možemo jedan vizual napraviti u jednom stilu, a drugi u nekom desetom, koji nam se slučajno svidio (osim ako to nije namjerno tako osmišljeno, iz točno definiranih razloga), jer to doprinosi nekonzistentnosti slike brenda u javnosti.

4. Tehnički zahtjevi

Dizajner je upoznat s tehničkim zahtjevima i ograničenjima svih medija (tiskanih, digitalnih), te prema tome anticipira moguće situacije koje bi mogle biti problematične i na taj način stvara vizualni brending koji je tehnički primjenjiv u različitim situacijama. 

5. Isporuka materijala

Dizajner će vam isporučiti materijale na najoptimalniji način, koji će vam olakšati daljnje etape procesa. Ako se radi o logotipu, isporučit će logotip u razlličitim formatima, ovisno o vrstama tiska, ili zahtjevima pozadine na kojoj se tiska.

6. Kontakt s tiskarom i agencijama

Bit će u kontaktu s tiskarom, agencijama i stručnjacima za marketing, i na taj način vam uštedjeti vrijeme. Zajedno s njima rješavat će eventualne probleme koji će se pojaviti, a koji su u domeni dizajna/vizuala.

I na kraju, zadnje, ali važno...

7. Ušteda i zarada

Dizajner će vam uštedjeti novac koji ćete na žalost vrlo vjerojatno izgubiti, ako amaterski pristupite vizualnom brendingu. Čak i ako se radi o manjoj tvrtki, ili pogotovo u tom slučaju, konzistentan i profesionalni dizajn, uz (naravno) kvalitetu proizvoda/usluge, iznimno pridonosi uspjehu i zaradi. U to smo se uvjerili već puno puta, kroz projekte koje smo prošli i koje prolazimo uz naše klijente, pomažući im da uz pomoć grafičkog dizajna ostvare željene rezultate na tržištu, povećaju prihode i osnaže svoj brend.

Friday 06.09.23
Posted by Ivna Vukelić
 

Jeste li vidjeli novi Pepsi logo?

Tvrtka Pepsi je prije nekoliko dana predstavila novi logo i vizualni identitet svjetski popularnog pića koje postoji još od 1893. godine. Kao komentar naveli su: "Dizajnirali smo novi identitet brenda kako bismo povezali buduće generacije s nasljeđem našeg brenda, spajajući razlike iz naše povijesti sa suvremenim elementima, a kako bismo signalizirali našu hrabru viziju onoga što dolazi." Zadnji put je Pepsi doživio rebrending prije 14 godina, a u 125 godina su logo mijenjali 6 puta. Novi vizualni identitet kreiran je unutar Pepsi korporacije, a za to je zaslužan njihov glavni dizajner Mauro Porcini.

Pogledamo li novi logo, vidjet ćemo da je paleta boja prepoznatljiva, ali sa suvremenim odmakom. Logo najviše nalikuje Pepsi logotipu koji se koristio od 1973. do 1991., međutim odmah primjećujemo novi font i živu "električnu" plavu boju. Tipografija je crna, bez serifa, sa svim slovima u verzalu, a prvi vrhu logotipa cjelinu standardno zaokružuje crvena boja. 

Početni logo pića naziva "Pepsi Cola" kreiran je krajem 19. stoljeća i bio je u duhu tadašnjeg vremena, kreiran tipografski, s ukrasima na slovima, dok je boja bila crvena. Takav crveni tipografski logo, iako sličan Coca-coli, egzistirao je u nekoliko varijanti na tržištu do 1950. godine, kada je prvi put dodana plava boja, i to u početku samo na čepu. Ključna promjena u vizualnom identitetu dogodila se 1962. godine, odbacivanjem riječi "Cola" te je u nazivu ostalo samo - "Pepsi". Zanimljivo je da je njihova tadašnja marketinška poruka bila namijenjena prvenstveno mladima, želeći se konačno odvojiti od sličnosti s Coca-colom (čija poruka je bila klasičnija) i naglasiti superiornost. Pepsi se okrenuo porukama o suvremenosti, energičnosti, hrabrom životu. U to vrijeme je osmišljena i poznata fraza "Pepsi generacija".

Sljedeća veća promjena u brendingu dogodila se 1991. godine razdvajanjem naziva "Pepsi" od kružnog simbola, a zadnja varijanta loga (prije ove najnovije) bila je vjerojatno najveći vizualni odmak od Pepsi brendinga još od početka 20. stoljeća. Naime, 2008. godine Pepsi je određenoj agenciji platio više od 1 milijun dolara za novi logo u tadašnjem trendi stilu plošnog ("flat") dizajna. Taj logo je podijelio mišljenja, a kritičari su mahom smatrali da je promašen. Unatoč tome, Pepsi i dalje uspješno hara tržištem.

I na kraju, zanimljivo je spomenuti da se dnevno, u sveukupno 200 zemalja, popije više od milijardu Pepsi pića.

Tu dolazimo do pitanja; u slučaju kad imamo jedan toliko snažan brend, koliko vrijednosti brenda dodaje ili oduzima veća promjena vizualnog identiteta? Koliko često svjesno primjetimo vizualne promjene brendova s kojima se susrećemo svaki dan?

Sunday 04.02.23
Posted by Ivna Vukelić
 

Pictoris d.o.o. Politika privatnosti Politika Kolačića